Zoals elk jaar nodigde Danspunt een curator uit om het programma van het festival samen te stellen. Dit jaar kozen we voor David Hernandez.

 

Een warm welkom van curator David Hernandez

“Welkom bij het Out of the Toolbox Festival 2024! Het is een genoegen om dit jaar het festival te mogen cureren. Ik ben dan ook heel trots om je een programma voor te stellen vol hedendaagse dans in de breedst mogelijke zin.

De afgelopen jaren is hedendaagse dans enorm gegroeid en uitgebreid tot een scala van verschillende stijlen en technieken. Ondertussen zijn we aanbeland aan het andere uiteinde van deze beweging en vragen we ons af: Wat nemen we mee naar de toekomst? Tegelijkertijd omarmen we nog steeds de term “hedendaags” in de oorspronkelijke betekenis van “dans die nu wordt gemaakt”. Wat voor soort dans maken we vandaag en hoe doen we dat?

Ik heb een groep leraren uitgenodigd die over de jaren heen elk hun eigen unieke, persoonlijke en specifieke benadering van dans ontwikkeld hebben. Ik wil niet alleen een inkijk geven in verschillende manieren van werken, maar ook een plek geven aan verschillende generaties uit alle mogelijke hoeken van
het brede veld van hedendaagse dans. Het festival laat je kennismaken met benaderingen die geworteld zijn in techniek, improvisatie en compositie, en die stuk voor stuk doordrenkt zijn door een gevoel van ontdekking en speelsheid.

Tijdens het festival kan je een vijfdaagse workshop volgen of verschillende kortere formules. We willen een festivalervaring bieden waarbij je events en toonmomenten kan bijwonen, maar evengoed deel kan uitmaken van een diepgaand werkproces. Tussendoor kan je ervaringen uitwisselen en in interactie

gaan met andere deelnemers en workshopbegeleiders tijdens een gezonde maaltijd. Een groot pluspunt is dat alle workshopgevers niet alleen voortreffelijke artiesten zijn, maar ook gewoon lieve mensen. Kom voor het dansen en blijf voor de sfeer – wij zijn alvast van plan om serieus plezier te maken!”

— David Hernandez

David Hernandez

Waarom vroegen we David Hernandez als curator?

“David Hernandez is één van de weinige mensen die zowel als danser, als choreograaf en als agoog internationaal binnen de hedendaagse dans gewaardeerd wordt. Hij is onderdeel van de hoogbloei van de Hedendaagse Dans in België, en blijft veel jonge dansers inspireren met zijn lessen in P.A.R.T.S en talloze workshops in binnen- en buitenland.

Of je nu een jongere bent aan de kunsthumaniora, een student op P.A.RT.S, of een bijscholing volgt bij Danspunt, zijn focus, gedrevenheid en de wil om de mensen naar een hoger level te brengen blijven onveranderlijk.

In januari gaf David een een driedaagse ‘Choreografie’ binnen Danspunt, waarbij een groep mensen met zowel heel veel ervaring als beginners, dansers uit de urban en dansers uit de hedendaagse dans, jongere en oudere dansers zonder probleem samen aan de slag gingen en met een pak nieuwe inzichten naar huis gingen.

Ik wou met de uitnodiging van David Hernandez nog één keer de volle kaart van de hedendaagse dans trekken, om in de komende jaren te bekijken in welke richting ons festival mag evolueren. Bij toeval of niet gaf David zelf aan dat de hedendaagse dans, als stroming, in België over zijn hoogtepunt is en houdt het hem bezig welke facetten blijven bestaan binnen de evolutie naar iets nieuws.

Een boeiend gegeven om op ons festival een plaats te geven.”

— Anne-Lore Baeckeland
artistiek/educatief medewerker Danspunt

David Hernandez 2

Wie is David Hernandez?

David Hernandez werd geboren in Miami, Florida, waar hij ‘studio music & jazz’ en opera studeerde aan de Universiteit van Miami en dans aan de ‘New World School of the Arts’. Vervolgens verhuisde hij naar New York om als leerling te werken bij het Trisha Brown-gezelschap en onderzoek te doen met Meg Stuart. Hij verliet New York om Meg Stuart naar België te volgen en te helpen bij het oprichten van het gezelschap Damaged Goods, waar hij bijna zeven jaar werkte als danser en medewerker. David bleef in Europa en vestigde zich in Brussel, waar hij meer dan twintig jaar zijn eigen werk bleef creëren in de vorm van dansvoorstellingen, installaties, gebeurtenissen en vele andere soorten multidisciplinaire projecten. Naast zijn eigen projecten bleef hij optreden en samenwerken met vele andere kunstenaars zoals LaborGras, Brice Leroux, Anouk Van Dijk, Michel Debrulle, en regisseerde, trad op en deed onderzoek als improvisator met kunstenaars zoals Steve Paxton & Katie Duck, onder vele anderen. Hij was een van de drie initiatiefnemers van het improvisatieproject Crash Landing samen met Christine Desmet en Meg Stuart. David nam vele jaren deel aan een choreografische samenwerking met Anne Teresa De Keersmaeker voor projecten zoals Zeitung, Keeping Still en D’un Soir un Jour en danste en zong in de productie Cesena, die in première ging op het Avignon Festival in 2011.

Als pedagoog geeft David wereldwijd lessen en workshops, terwijl hij sinds 1995 een hoofddocentenpositie bekleedt aan P.A.R.T.S. Voorheen ontwikkelde en beheerde hij zijn eigen onderwijsprogramma, ‘PEP’ (het Performance Education Program), gedurende verschillende jaren in het kader van het Klapstukfestival in Leuven, België, waar hij ook woonde.

David blijft werken als zanger en heeft zich aangesloten bij het vroegmuziekvocalensemble Graindelavoix, onder leiding van Bjorn Schmelzer, en bij de jazzband Reve d’Elephant Orchestra, waarbij hij optreedt in concerten, albums opneemt en tourt met verschillende projecten als muzikant.

David creëert zijn eigen werk met zijn organisatie dh+ (David Hernandez en medewerkers). Hiermee heeft hij For gecreëerd.

Een van zijn laatste werken werd onlangs tentoongesteld bij de KVS. Random Goodbyes was een samenwerking met Moya Michael en Jin Xing, met een cast van een mix van Chinese en in Brussel gevestigde dansers.